Saturday, January 16, 2010
Viikko 5. Penang Penang ja kommentteja yleisestä elämästä.
Ruoka:
Aivan uskomattoman hyvää ruokaa. Toinen toistaan parempia mättöjä saa syödäkseen päivittäin. Tänään tuli vedettyä jonkinlaista kanaa riisin kera savikiposta, ja oli kyllä ihan tolkuttoman hyvää. Aivan älyttömiä settejä.
Penangilla saaren puolella asuu 800000 ihmistä, joista 400000 laittaa toiselle 400000:lle ruokaa ja sen kyllä huomaa katukuvasta. Ruokapaikkoja löytyy intialaista, kiinalaista, malesialaista, pakistanilaista ja ties minkälaista.
Paikallisessa ruokamestassa löytyy yleensä keittiöitä enemmän kuin suomalaisen ravintolan listalta ruokia, joten valinnan varaa on aina. Helppo systeemi kun jokainen voi valita erilaisen keittiön eväät, mutta tarjoilu tapahtuu samaan pöytään.
Löytyy myös länsimaisempaa mättöä, kuten mäkkiä, pitsahuttia, kfc:tä ja sen sellasia mestoja. Ruoka niissä on kyllä pääsääntöisesti yhtä scheissea kun suomessa, joten niitä tulee käytettyä vain äärimmäisessä hädässä, kännissä ja krapulassa. Välillä kun tulee olo että nyt tarvii jotain unbelievable shittiä, niin voi ottaa taksin kfc:hen tai soittaa mäkin delivery-palveluun.
Ruuan hinta vaihtelee paikallispaikoissa yleensä 3-10 ringitin välillä, mutta pääsääntöisesti normiruoka maksaa vajaan 5 ringitiä eli alle euron. Sitten kun vetää alkupaloiksi carlic naania, ruuaksi kanamättöä ja jälkiruuan sekä tuoreen mehun vielä kylkeen, saattaa hinta nousta jo kahteen euroon.
Tänään todettiin että nyt tähän hommaan pitää saaha joku roti, joten tilattiin sitten miehissä banana milo rotia pöytään. Banaanit oli kuitenkin ravintolasta loppu, joten meinasi jäädä eväs saamatta. Onneksi Mikko huomasi tilanteen vakavuuden ja kaivoi repusta omat banaanit. Näin saatiin Banana milo rotit pelkällä milo rotin hinalla ja taas elämä hymyili.
Aikakäsitys:
Malesialainen ja muutenkin perusaasialainen aikakäsitys poikkeaa melkoisesti suomalaisesta. 8 tunnin bussimatka voi olla 18 tuntia, paikallisbussi tankkaa välillä ja kuski saattaa pysähtyä syömään. Pikkubusseilla voidaan kierrellä ettimässä halvinta bensaa ja niin edelleen. Tässä hommassa on kyllä hyvät ja huonot puolensa.
Siihen kyllä alkaa pikkuhiljaa tottumaan. Esimerkiksi sukellusmestoille on matkaa edestakaisin noin 6 tuntia, mutta se ei oikeastaan tunnu missään. Harvemmin Suomessa tulee lähdettyä harrastuksen takia päiväseltään matkustamaan 3 tuntia suuntaansa.
11 aikaan illalla kaupassa on ruuhkaa kun paikalliset on lapsiensa kanssa ruokaostoksilla.
Paikallisen aikakäsityksen omaksuminen on pikkuhiljaa tapahtumassa, jota kuvaa hyvin tän päiväinen keskustelu:
Paljon kello on?
-Yleensä se on viis.
Se olikin sitten rittävä arvio ajasta.
Liikenne:
Paikallisliikenne näyttää sivusta katsottuna melko järjettömältä kaaokselta, mutta itse kun hyppää sekaan niin se on paljon selkeämpää. Säännöt on hyvin simppelit: Aja sen minkä ajoneuvosi kulkee. Jos pitää ohittaa, niin ohita oikealta tai vasemmalta puolelta. Jos menet väärään paikkaan, tee uukkari ja aja yksisuuntaista väärään suuntaan, että pääset takaisin haluaamaasi paikkaan. Seisovaa tai liikkuvaa autojonoa voi huoletta splitata, molempiin suuntiin. Skootterilla liikuttaessa muista laittaa tuulitakki väärinpäin päälle, niin että vetoketju on selkäpuolella. Skootteria ajettaessa on tapana tekstata tai puhua puhelimeen. Isomman ajoneuvon ei yleensä kuulu väistää pienempää, oli tilanne mikä tahansa. Liikennevalot eivät ole mitään ehdottomia sääntöjä. Vihreällä ja keltaisella saa aina mennä, täysillä. Punaisellakin saa mennä, kunhan vähän hidastaa.
Jalankulkijoilla ei ole oikeuksia, eikä jalankulku ylipäätään ole kovinkaan suotavaa. Paikalliset ajaa autoilla, köyhemmät Protoneilla, vielä köyhemmät skoottereilla, kaikkein köyhimmät bussilla ja vaihtarit liikkuukin sitten kävellen.
Skootteri täällä on kyllä mahtava peli, vielä parempi ois tietysti joku oikea prätkä, mutta myyntihinnat uusilla peleillä ei paljon Suomen hinnoista eroa ja vuokralle on vaikea saada moista.
Ja tuninkia on. Joka ikinen Protoni ja corolla on tappiin asti tuunattu. On helmasarjaa, tuuninkipuskuria, spoileria ja sen sellaista. Sitten päälle Alpinen tarrat takaikkunaan, ruutulippukuviota konepeltiin ja vauhtiraitaa kylkeen. On skooppia ja diffuusoria, eikä tuunaaminen rajoitu pelkästään siviiliautoihin. Myös esim. poliisiautoa tuuninkiosilla ja -teipeillä näkyy liikenteessä.
Koulu:
Akateeminen vapaus on täälläpäin maailmaa melko tuntematon käsite, joten oppitunneilla olo on likimain pakollista. Tunneilla puhuminen on myöskin synti, mutta pleikkaria ja muita nintendoja saa ilmeisesti hakata peukalot verillä. Luentosalit on vähän eri kaliberia kun mihin on tottunut. 700 hengen luentosali on ihan basicia, ja pienimmätkin on ollut 300 hengen saleja.
Kurssi-ilmoittautuminen on kanssa omanlainen shownsa. Kursseille pitää ilmoittautua lomakkeelle, johon kurssit valitaan listasta, jossa kursseista ei juurikaan kerrota muuta kuin aikataulu ja nimi. Kun kurssi on arvottu, pitää löytää paikallisjehu kultakin alalta erikseen allekirjoittamaan lappu. Sitten allekirjoitettu lappu pitää allekirjoittaa ja viedä toiseen toimistoon allekirjoitettavaksi, josta saadaan kopio, joka allekirjoitetaan. Tämän jälkeen kurssi-ilmoitttautumiset pitää vielä vahvistaa hakemalla allekirjoitettu lappu allekirjoitettavaksi. Kurssien droppaminen ja lisääminen toimii suurinpiirtein samalla tavalla, joskin siihen on omat lomakkeet erikseen. Jos ei toimi ohjeitten mukaan, seuraa 50 ringitiä sakkoa. Hieno maa.
Ja sitten ne muut säännöt. Kauluspaita päällä ei voi ottaa passikuvaa opiskelijakorttia varten, jos jalassa on shotsit tai sandaalit. Vaikkakin kuvassa ei näy asusteesta kuin vähän kaulusta, se ei ole riittävän asiallinen niinkin viralliseen tapahtumaan. Kirjastoon ei pääse kuin pitkissä housuissa, mutta housuiksi ei kelpaa farkut.
Ja sitten vielä se ilmastointi. Kun ulkona suhteellinen lämpötila ylittää 40, on kouluun kuuma kävellä, oli päällä mitä tahansa tai ei mitään. Sitten luentosalin lämpötila saattaa hyvänä päivänä ylittää 15 astetta, jolloin hikoilun jälkeen tulee kylmä, hemmetin kylmä. Luentosalista on pakko poistua aika ajoin ulos, ettei kokonaan palellu. Sama toistuu kaikkialla missä ilmastointia on. Ei minkäänlaista kontrollia, vaan täydet tehot irti kun kerran laitteet on. Nää paikalliset varmaan pärjäis tälläkin hetkellä Suomen oloissa t-paita päällä ja släpärit jalassa.
Harrastelut:
Juoksukengät oli vähän turha valinta mukaan, kun ei täällä uskalla juuri jalkaisin liikkua missään. Kämpiltä löytyy oma kuntosali, tenniskenttä, sulkkiskenttä ja uima-allas. Sulkkismailat ja -pallot on jo ostettu, mutta kausi on vielä avaamatta. Uintia on tullut kiskottua jonkin verran ja altaalla on muutenkin hyvä viettää luppoaikaa. Rintauintitreenit on kovassa vauhdissa, mutta potkutekniikkaa täytyy vielä hioa. Sukellustreenit altaassa on vielä kesken. Tavoitteena 50 metriä sukeltaen, mutta nyt menee vasta 30.
Sitten tulee se uusi suosikkiharrastus eli laitesukellus. Todella hieno harrastus. Jo pelkät allastreenit oli hauskoja, mutta meressä se vasta hauskaa puuhaa olikin. Kurssikoe tuli kuitattua helposti suomalaisella yhteistyöllä joten ei muuta kuin merille. Tänään oli ekat openwater-sukellukset ja huomenna jatkuu parilla fun-divella. Tänään tuli nähtyä korallia jos jonkin väristä ja kalaa aina kahen kilon siiasta melkoiseen mötköön. Parit Nemotkin löyty, mutta Akia näkynyt, vaikka Andamanien meressä polskittiin. Huomenna uusi päivä ja uusi yritys. Tänää tuli käytyä 18 metrissä pinnan alla, eipä oo aiemmin tullut niin syvällä käytyäkään.
Suunnitelmia:
Uutta suunnitelmaa reissujen suhteen on koitettu kehitellä ja tänään päädyttiin ostamaan lisää lentoja jo eilen ostettujen lentojen lisäksi. Nyt on tulossa Indonesian reissua lake Toballe ja siihen päälle mid-semester breakin aikaan reissua Balille surffaamaan. Näihin on nyt lennot buukattattu ja hinnat vaihtelee melkoisesti. Pääsääntöisesti 10-30 euron paikkeilla. Indonesia vaikuttaa sopuhintaiselta paikalta, kun oman mökin saa vuokralle huimaan 35000 rupian hintaan. Sinne jos majoittaa neljäkin miestä, niin se melkein 0,70 euroa/naama/yö.
Tässä tätä suunnitelmaa ja muuta tällä erää. Nyt valmistautumaan henkisesti huomiseen kahteen sukellukseen, sekä ennenkaikkea tulevaan yhdistettyyn afterdiveen, dekompressointiin ja synttärien juhlintaan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment